عنوان البحث باللغة العربية: اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بكل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق
عنوان البحث باللغة الانجليزية: Mental awakening in light of Langer’s theory and its relationship to each of the tendency towards specialization and the style of learning and the type of written test preferred by students of Zagazig University
اسم الباحث: السيد فضالي عبدالمطلب - إيناس محمد صفوت خريبة 2020م
مجلة النشر: مجلة كلية التربية (جامعة سوهاج)
رقم المجلد: (لا يوجد)
رقم العدد: (69)
الصفحات: (147- 189)
ملخص البحث باللغة العربية:
هدف البحث إلى الكشف عن درجة توافر اليقظة العقلية ومكوناتها في ضوء نظرية لانجر Langer" لدى طلبة جامعة الزقازيق، بالإضافة إلى التعرف على الفريق في اليقظة العقلية ومكوناتها تبعا لاختلاف كل من الجنس، والاتجاه نحو التخصص، وأسلوب التعلم، ونوع الاختبار التحريري المفضل. تكونت عينة البحث من (۵۷۰) طالبا وطالبة بالكليات النظرية والتطبيقية بجامعة الزقازيق خلال الفصل الدراسي الأول ۲۰۱۹ / ۲۰۱۸ م. ولتحقيق أهداف البحث قام الباحثان ببناء استبانة تكونت من (۲۱) عبارة لقياس اليقظة العقلية في ضوء المكونات الأربعة لنظرية الانجر" (Langer) بعد التحقق من صدقها وثباتها. وتم استخدام الأساليب الإحصائية البرامترية المناسبة بعد التحلل من اعتدالية توزيع البيانات - ممثلة في المتوسط والانحراف المعياري واختبار ت" لمجموعتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادی ANOVA اظهرت نتائج البحث: - توافر مكونات اليقظة العقلية في ضوء نظرية لانجر Langer' والدرجة الكلية لها بدرجة متوسطة. - لا توجد فروق دالة إحصائية في جميع مكونات اليقظة العقلية والدرجة الكلية لها ترجع إلى اخته الجنس، ما عدا مكون "البحث عن الجديد" حيث وجدت فريق دالة إحصائية عند مستوی (0.01) لصالح الذكور. لا توجد فروق دالة إحصائية في مكوني اليقظة العقلية البحث عن الجديد - المرونة) تبعا الاختلاف الاتجاه نحو التخصص (إيجابي- إلى حد ما- سلبي)، في حين وجدت فروق دالة إحصائية في مكوني اليقظة العقلية (إنتاج الجديد - الاندماج) والدرجة الكلية لليقظة العقلية تبعا لاختلاف الاتجاه نحو التخصص، حيث كانت الفرول لصالح الطلبة ذوي الاتجاه - لا توجد فروق دالة إحصائية في جميع مكونات اليقظة العقلية والدرجة الكلية لها ترجع إلى اختلاف اسلوب التعلم المفضل (السطحي- العين)، ما عدا مكون إنتاج الجديد حيث وجدت فريق دالة إحصائية عند مستوی (۰۰۰۰) لصالح الطلبة ذوي اسلوب التعلم العميق.
ملخص البحث باللغة الانجليزية:
The present research aimed to identify the degree of mindfulness and its components according to "Langer's theory" among Zagazig University students, in addition to recognizing differences in mindfulness and its components according to differences in sex, attitude towards specification, learning style, and preferred written test type. The sample consisted of (575) male and female students in theoretical and applied colleges in Zagazig University during first semester 2018/2019. To achieve research goals, the researchers structured (21) items to measure mindfulness according to the four components of "Langer's theory" after assuring their validity and reliability. After assuring normal data distribution, suitable parametric statistical methods such as medium, standard deviation, and T-test for two independent samples, and ANOVA were used. Results were: There is a medium degree of the total score of mindfulness according to "Langer's theory" and its components among research sample, there are no statistically significant differences in mindfulness components and its total score according to sex except "novelty seeking" component at 0.01 level in favor of male students, there are no statistically significant differences in "novelty seeking" and "flexibility" components as components of mindfulness according to differences in attitudes towards specification (positive-neutralnegative), whereas there are statistically significant differences in "novelty production" and "engagement" as components of mindfulness and its total score according to differences in attitudes towards specification in favor of positive attitude towards specification, there are no statistically significant differences in mindfulness components and its total score according to differences in preferred learning style (surface-deep) except "novelty production" as there were statistically significant differences at 0.05 level in favor of deep learning style students, there are no statistically significant differences in "novelty seeking" and "flexibility" components as components of mindfulness according to differences in preferred written test type, whereas there were statistically significant differences in "novelty production" and "engagement as components of mindfulness and its total score according to differences in preferred written test type in favor of essay writing test in "engagement" component, whereas in favor of mix written test (subjective and essay writing together) in "novelty production" and the total score of mindfulness. Key words: mindfulness, sex, attitude towards specification, learning style, preferred written test type
تعليقات
إرسال تعليق